tisdag 11 augusti 2009

P&P = pojke? (Jonke)

5 frågor som jag ska ställa till våran barnmorska.

1). Hur ömtåligt är barnet just nu. Kristina envisas med att ligga snett och belastar på det viset en del av magen. Det blir alltså ett visst tryck mellan mage och säng och således även på min lilla Agaton, från och med nu mitt arbetsnamn på miraklet. Det blir så krystat och plutinuttigt att skriva miraklet hela tiden, även om det råkar vara just ett mirakel. Får inte glömma bort att jag är man, en hård sådan med! Mer om mirakel-storyn en annan gång.

2). Ultraljud V 19 (då var jag tyvärr bortrest). Kan man med ett otränat öga se om det är en pojke eller flicka? Kristina berättade för mig att hon tyckte sig se en pip (pip som i t.ex. Tekanna) där pillisnoppen på en pojke borde sitta. Detta berättade hon naturligtvis för mig när hon ringde efter ultraljudet. Jag har funderat lite över saken men efter hand har det liksom fallit i glömska, tills i förrgår. Då frågade hon mig; - har bebisar pung? Hon hade alltså inte bara sett en pip, hon hade sett både pip och pung, eller i alla fall något som liknade pip och pung. Nu har jag börjat fundera lite kring saken igen, inte för att det spelar någon som helst roll vilket kön det blir, men det är en fråga jag tänker bolla med vår barnmorska. Pip och pung, kan det betyda att det blir en pojke?

3). Psykoprofylax. Finns det några sådana kurser i vårt närområde? Skulle vara riktigt intressant att lära sig och jag tror jag kan ha mycket nytta av det under själva födandet. Jag har själv testat skillnaden med och utan ”psyko-andning” i kombination med bortkoppling av tanken på smärta, då jag blev utsatt för ett kraftigt nyp i knävecket. Skillnaden i smärtgrad var faktiskt påtaglig. Psykoprofylax och lustgas är nog en bra kombo?

4). Svininfluensan. Det är hög tid att Kristina blir vaccinerad mot den, när och var kan det bli aktuellt.

5). Lerduveskytte. Är det ok att skjuta lerduvor när man är gravid? Ett hagelskott smäller ganska bra. Finns det risk att barnets hörsel tar skada?

En annan sak som jag funderar mycket kring men som inte har med barnmorskan att göra är cykelstolar för barn. Mer om det en annan dag..

1 kommentar:

  1. Jag skulle gärna vilja skicka en komentar om det här med Pojke/Flicka...Vad jag vet av erfarenhet från min mammagrupp så mellan vecka 19-21 är en flickas blygläppar så svullna att de lätt kan ses som en pung eller "pip" (snopp?)..Inget man kan avgöra alltså...Bara vänta,vänta,vänta...
    Stor kram till er och njut,njut.njut..Denna tiden är underbar,obytbar och fantastisk...
    Kram Helena

    SvaraRadera